DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Hip hop a rap ocima kubase

hip hop

 

Neco malo o tanci hip hop

K poslechu zde:  http://radio.hip-hop.cz/

Hip Hopová kultura vznikala na počátku sedmdesátých let 20. století v USA. První zmínky o této kultuře se připisují Bronxu, který byl a zřejmě dosud je jednou z nejobávanějších čtvrtí a sídlem četných černošských gangů. Další Hip Hopovou základnou bylo pak Los Angeles. Počátky Hip Hopu byly podmíněny v té době začínajícím hudebním směrem, který svými rytmy oslovil mnoho mladých, zejména černých lidí, a tím byl breakbeat. Tento styl hudby využíval tzv. zlomové okamžiky v hudbě (proto break) a tehdejší Dj´s tyto části opakovali jako smyčky za sebou, z čehož vznikly právě první breakbeat´s a téměř v té samé podobě je slýcháme dodnes. Většina článků uvádí, že zakladatelem tohoto směru byl Dj Kool Herc, který byl často nazýván jako Otec Hip Hopu. K němu ale nepochybně patří James Brown, jehož nezapomenutelné beaty dodnes Dj´s používají.

Tento směr začal prostupovat pouličními gangy, které se mezi sebou často dost tvrdě bily o svá postavení a nebylo vyjímkou, že se občas objevilo i pár mrtvých. Časem si však dost gangů začalo uvědomovat, že skrze různé kluby, ve kterých se hrála právě breakbeatová muzika mohou svého postavení dosáhnout také - kdo ovládne taneční parket, vítězí. Proto se velice rychle začala rozvíjet taneční kultura tohoto směru, zejména breaking (b-boyng) a také Electric Boogie.

Většina tanečních prvků také právě díky rivalitě gangů vycházela z mnohých bojových technik a umění. Bohužel také pro jejich vzezření se dost majitelů klubů domnívalo, že se tanečníci na parketě skutečně perou a často se svými gorilami zasahovali. Stávalo se ovšem, že se skutečně takový taneční souboj - battle zvrhl ve skutečnou rvačku, čehož se velice rychle chytala media a tak získávala Hip Hopová kultura pomalu neblahou pověst mezi veřejností a byla často zavrhována jako barbarská. My však dnes už velmi dobře víme, e tomu tak není. Naopak, tato kultura oslovila mnoho mladých lidí a platí jako skvělá zábava. V dnešní době již i u nás existuje mnoho tanečních skupin, které se zabývají touto kulturou, ať už dělají Hip Hop, Break Dance či Electric boogie a konečně se v posledních letech na našem území objevují akce ať taneční nebo DJingové v této kultuře. Nedílnou součástí hip hopové kultury je také Writing(graffiti) - malby, jež zatím bohužel stále platí za vandalizmus a to zejména právě kvůli lidem, kteří o tomto směru příliž nevědí a čmárají po čemkoliv nic neříkající nápisy. Opravdový Writer však ví, kam může malovat, ale hlavně co tím chce říci�Některé graffiti jsou tak opravdu výstavními díly hodnými obdivu.



HIP HOP DANCE

Hip Hop dance se vyznačuje zejména svojí originalitou. Neexistují zde žádné předepsané prvky nebo vazby, zkrátka každý může tančit Hip Hop tak, jak ho cítí. Je mnoho různých Hip Hopových tanečních stylů, z nichž se každý vyznačuje něčím jiným. Základními směry jsou Old School (stará škola) a New School (nová škola)


Old School- tento směr se tančí již od počátku vzniku Hip Hopové kultury a není tedy divu, že většina pohybů pochází z breakingu (b-boyngu). Tančí se tedy na breakbeatovou muziku, kde je tempo mnohem svižnější než u New School. Asi nejvíce si tanečníci oblíbili techniky Lockin´, Footwork nebo Uprock, které se stále často objevují na tanečních parketech a dokážou zvedat lidi ze sedadel.


New School- postupem času, zhruba v polovině 80tých let se však Hip Hopová hudba začínala měnit Zpomalovala se a tak se Old Schoolové tancování dost dobře nehodilo do nových rytmů, ale i charakter hudby se změnil až do té podoby, jak jej známe dnes. Bylo tedy na čase přijít s něčím novým.

Hip Hoppeři se toho velmi rychle ujali a tak se objevovaly nové styly ze všech stran. Ve světě tento vývoj podpořily hlavně videoklipy některých skupin jako Snap nebo MC Hammer a podobně, ve kterých se objevovaly první nejjednodušší pohyby nové školy. Vývoj však jde stále rychleji a dnes již máme skutečně nepřeberné množství různých tanečních technik nové školy, které se vlastně ani nedají nijak pojmenovat. Dnes má již téměř každá Hip Hopová píseň jiný charakter a práce s hudbou je na tom to nejdůležitější. New School se zkrátka dá tancovat mnoha způsoby a tak taneční prvky a vazby závisejí zcela na cítění tanečníka nebo choreografa a samozřejmě na charakteru hudby.

hip-hop

hip-hop

hip-hop

Hip Hop tanec

Hip hop je hudební styl a současně i subkultura, jejíž pilíře tvoří DJing, rap, graffiti, break dance, beatbox. Hudba, označovaná jako hip-hop, vzniká spojením rytmů mixovaných DJem a veršů, které do nich vkládá rapper (též

Obrazek

označovaný jako MC). Hip hop vznikl v USA na konci 70. a začátku 80. let v černošských ghetech jako spojení jamajských a amerických vlivů. V 90. letech se stal široce populárním. Dříve byl rap doménou hlavně černochů a latinoameričanů, ale postupem času do hip-hopu pronikávají i běloši, z nichž nejznámější je Eminem nebo Beastie Boys. Průkopníkem DJingu byl Kool DJ Herc, který na parties v Bronxu z hudby pouštěl a spojoval pouze rytmické části. Jeho následovníci styl dále obohatili vynálezem scratchingu (který zahrnuje zastavování běžící desky, její zrychlování a jiné podobné kousky). DJ tradičně používá dva gramofony a z na nich hrajících stop kreativně komponuje nové zvuky.

Hip-Hop

Historie

V souvislosti s hudbou se vyvinul nový taneční styl - "breakdancing". Objevil se v samotných počátcích rapové hudby v USA. Breakdancing jde až k samotným hranicím možností lidského těla, je to svým způsobem poměrně nebezpečný taneční styl, který si ale i přes četná zranění naštěstí získal oblibu. Stejně jako jiné aspekty Hip Hopu coby kultury, je i u breakdancingu nejdůležitější styl, způsob provedení a originalita tanečníka a jeho kreací. Zdá se, že čím větší originalita, tím nebezpečnější prvky,riskující tanečníkovo zdraví. Někdy v roce 1969 nazpívala velká černá hvězda, James Brown, svůj velký hit (volně přeloženo "Postav se na pevnou nohu"). Když zpíval, tančil při tom tanec, který se stal velmi populární v celém New Yorku pod názvem "Pevná noha" a tradice tanečních bitev tak byla téměř připravena. Skupiny mladých černochů, Portorikánců a Italů v chudých čtvrtích Bronxu a Harlemu se na místo rvaček a tasení nožů začali soustřeďovat na stylizované bitvy mezi tanečníky. Lepším se stával ten gang, jehož tanečníci v krkolomných akrobatických figuracích překonali protivníky. BD ve starém stylu zůstal populární asi do roku 1977. A do této vroucí a vzrušující doby v historii BD přichází fenomén v podobě další černé hvězdy, úspěšného producenta rapových nahrávek, kterým byl vůdce národa Zulu v Bronxu " African Bambaataa", a který je označován za individualitu nejvíce zodpovědnou za úspěšný růst breaku. Bambaataa založil jeden z prvních breakových souborů "ZULU KINGS", který později získal mnoho vítězství v tanečních bitvách a proslavil nový styl BD v newyorském "MUDD" klubu. V tomto novém tanečním stylu, který se tolik odlišoval od starého, se objevila velká spousta nových akrobatických prvků jako např. "backspin" (točení na zádech) a "headspin" (točení na hlavě).


Na přelomu let 1983 - 1984 se stal BD tanečním šílenstvím. Po celém světe se konají breakové soutěže, slavný americký režisér Harry Belafonte z prostředí tohoto tance natáčí svůj, dnes již kultovní film, "Beat street". BD překonává i "železnou oponu" a v průběhu roku 1984 ovlivňuje stále větší počet maldých lidí v tehdejším Československu. Získává si čím dál víc místo na diskotékách, kde se začínají odehrávat zcela živelně souboje mezi skupinami tanečníků. Tam, kde se tančí BD, není místo pro rvačky a neshody. V letech 1985 a 1986 se u nás konají první neoficiální Mistrovství Československa v BD. Dějištěm těchto vrcholných soutěží je Palác kultury v Praze, kde se konají Festivaly mladého tance. V programu těchto festivalů se kromě mistrovských soutěží v rokenrolu, diskotancích a volných tancích odehrávají i mistrovství o Pohár Československé televize v BD. V roce 1985 bylo přihlášeno do této soutěže téměř 100 tanečníků a o rok později nás bojovalo o nejlepší umístění takřka 2x více. Na parketě se objevilo dokonce i několik dívek. V roce 1985 bylo semifinále této soutěže v BD doménou výhradně mužů, a to sedmi z Bratislavy a tří z Brna. Čechům se v tomto roce nepodařilo lépe prosadit. Zcela zaslouženým mistrem v BD pro rok 1985, který kromě skvěle předvedené akrobacie (nejlépe propracovaný headspin) ohromil i skvělým provedením EB, se stal Frederik Aisy (Fredy) z Bratislavy. V této souvislosti můžeme hovořit o tom, že se tehdy u nás vytvořily skupiny, které nejen že cvičily a vystupovaly spolu, ale také vyvíjely své vlastní taneční postupy, prvky a celé taneční sestavy. Každá z těchto skupin tak nacvičila svůj způsob breaku, svou rutinu, kterou se navzájem odlišovaly. Členové jednotlivých týmu se odlišovali právě růzností stylů a provedením jednotlivých prvků. Pokud je mi známo, v Bratislavě se tehdy vytvořila skupina kolem Fredyho. Bratislavská škola v tuto dobu byla asi nejpropracovanější a byl zde rozpoznat významný vliv jižních sousedů z Maďarska, které v této době bylo zřejmě Mekkou BD v bývalém východním bloku. Zcela originální a technicky propracovaný BD měla i brněnská škola. Nemohu zapomenout skvělé B-Boys Frantu Zelinku, bratry Savase a Michala Sachinidise, Radka Štumpu a další, kterých se pak ujal pan Burian s taneční školou Starlet, za jehož vydatné pomoci se BD dostal až na televizní obrazovky (zábavný pořad "Dva z jednoho města"). Pražská taneční škola BD se začala prosazovat později, až od roku 1986. O to však s daleko větší intenzitou, která nejdříve kvantitou a stále častěji dokazovala, že má co ukázat. Tuto scénu má však zcela jistě lépe zmapovanou J. Hes junior. Na soutěžích v té době byly k vidění různorodé "footworky", "handglide" (točení na rukou), prvky jako "airplane" (točení na koleně s roztaženýma rukama), "turtle" (želvička), "bridge" (most), jednoduché i těžší vrtulníky a četné toče na zádech (backspin). Brněnský František Zelinka si při své exhibici poslední jmenovaný prvek ještě vylepšil tím, že na své ocelové páteři dokázal při otáčení i poskakovat jako točící se pingpongový míček.

Hip-Hop

Co to vlastně ten hip hop je ?

Kultura volných kalhot, dresů americké NBA, marihuany, pouličních tanečních vystoupení, barevných graffiti, gramofonů, sofistikované poezie, masivních zlatých řetězů, ale bohužel i bezútěšných ghett velkoměst USA, gangů, cracku, kokainu a politiky. Tak by se dal zhruba charakterizovat hiphop. Termín, skládající se z hip - v překladu módní, současný a hop - s významem tance a pohybu.

Co je vlastně hiphop? Jak vznikl a co zapříčinilo jeho obrovskou popularitu? Pod pojmem hiphop si většina lidí představí hudbu - pomalé beaty (terminus technicus charakteristického hiphopového rytmu) a agresivní projev mluveného slova. Muzika je ale jen jeden z prvků, které pojem hiphop sdružuje. Je to spíše kultura a životní styl. K hiphopu se řadí mnoho dalších činností provozovaných na ulici a ve velkoměstech, tam, kde vlastně tento styl vznikl. K již zmíněné hudbě, ať už reprodukované (DJing), nebo zpěvu (rap), patří grafický projev známý jako graffiti, akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance, nebo B-boying a umění napodobovat různé zvuky a rytmické hudební nástroje pomocí úst a mikrofonu, tzv. beatbox.
Hiphop se u nás dostává stále více do popředí. Zasloužila se o to hlavně česká hiphopová produkce, která přiblížila tento, na textech vystavěný, hudební styl širšímu publiku. Většina české populace, na rozdíl třeba od zemí západní Evropy, nedosahuje takové znalosti anglického jazyka, aby dokázala ocenit texty anglicky skládajících autorů.

Kdo ho dělá
Co patří k vybavení hiphopové crew (další nezastupitelný výraz označující skupinu hrající hiphop, kterou nelze označit jako kapelu, protože zpravidla nedisponuje žádnými hudebními nástroji)? Na prvním místě je potřeba zdůraznit, že taková crew se skládá z postavy za gramofony, tzv. DJ, a z několika MC (Master of Ceremonies - zpěvák). Právě díky nenáročnosti na vybavení (v porovnání s ostatními styly) se stal hiphop tak populární. DJ potřebuje dva gramofony, tzv. slipmaty - speciální podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkně klouzaly, speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a sestavu reproduktorů a zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho crew hraje.
Hiphop byl vždy doménou černých a vždy tomu tak asi bude. Důvodů je hned několik. Když pomineme pohybové dispozice, nadání k hudbě a kulturní a sociální zázemí, v ghettech a uzavřených komunitách byl tento projev hlavně dříve, vedle sportu, jediným způsobem uvolnění s možností využití tradiční svobody slova ke kritice společnosti. Později, po popularizaci hiphopu, samozřejmě přibyl pro mnoho lidí ještě argument peněz, jejichž může být hiphop velice dobrým zdrojem.
I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých. Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Ti ale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černí kolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaké překvapení.
V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena do extrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u nás považujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground. Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životní úrovni obyvatel stává umělec bohem.
Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to Rolling Stone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpreti jsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení, hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společností nabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisy proto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporem reklam utápí.

Směry
V současnosti se dá v hiphopové kultuře najít několik hlavních subkultur. Ty se ještě, jako v podstatě vše, dají rozdělit na mainstream, tedy komerční proud, a na alternativní nebo underground. Ta hlavní, americká, obsahuje hned několik dalších větví. Jedním z hlavních měřítek v USA je město či oblast, ze které daný umělec pochází.
Tzv. East Coast (východní pobřeží) se týká měst na východním pobřeží. Je to hlavně New York (kolébka hiphopu vůbec), Boston, Philadelphia, Atlanta, Detroit a Chicago. Hiphop pocházející odtud se pozná podle důrazu na rytmy, má velice málo melodie, agresivní zpěv, hodně scratchingu a mixů a hlavní témata, kterými se umělci z této oblasti tradičně zabývají, je problematika diskriminace, ghett, peněz a kriminality. Ke komerčním umělcům této větve se řadí interpreti jako Eminem, Dr Dre nebo Wu Tang Clan. K méně komerčním patří již výše zmínění Fugees, nebo KRS One.
Tzv. West Coast (západní pobřeží) označuje v podstatě jen oblast Los Angeles. Tato obrovská aglomerace s počtem obyvatel převyšujícím populaci celého bývalého Československa má vlastní styl hiphopu, který se odráží od klimatických podmínek, ploché krajiny a sousedícího Mexika. West Coast hiphop se vyznačuje hlavně melodičností, méně agresivním hlasovým projevem, provázaností se soulem a R&B. Nahrávky umělců z této oblasti většinou neobsahují žádné DJské excesy, mixy ani scratche a texty se zabývají hlavně gangy a kriminalitou. Ke komerčnímu směru patří již nežijící 2Pac, nebo Snoop Dogg. K méně komerčním potom třeba Ja Rule, nebo Xzibit.
Další významnou oblastí Ameriky je Florida a karibská oblast. Tam je hiphop silně ovlivněn reggae, dancehallem, ska a dalšími styly, které jsou v této oblasti doma. Tato větev by se dala, co se hiphopu týče, označit za tu nejdivočejší. Je velice těžké popsat, z čeho všeho se skládá, ale směrodatná je angličtina a její místní přízvuk, který je i pro rodilé Američany velice těžce srozumitelný. Já jsem se v této oblasti před dvěma lety pohyboval a potřeboval jsem na "jazykovou asimilaci" několik dní. Problémem je, že alternativní scéna je natolik alternativní, že se mnohdy nedostane za hranice ostrova, kde byla vytvořena. Velice silná hiphopová tvorba je na Jamajce, Haiti a v Dominikánské republice. Díky militaristickým režimům v některých těchto zemích je ale muzika vytvářena buď emigranty v USA, nebo uprchlíky v uprchlických táborech kolem Miami. Před několika lety byla tato muzika světu víceméně nepřístupná, točilo se jen na vinyly a vývoz do Evropy byl minimální. V současnosti je situace díky (ne vždy legálním) možnostem internetu o něco lepší. Právě díky uzavřenosti a izolaci umělců je téměř celá scéna alternativní. Špičkou je zde skupina Hot97, Beenie Man, Kiprich Killa Banton, nebo Mr. Vegas.
Tímto je pokryta nejvýznamnější část hiphopu amerického kontinentu. V Evropě je situace ještě méně přehledná. Umělců jako takových není tolik jako v Americe, ale každá scéna má svá specifika, obvykle daná místním úředním jazykem. Mezi ty nejvýznamnější zóny Evropy patří scéna Velké Británie, Francie, Polska, Čech, Slovenska, Maďarska a Ruska.

Evropa
Evropský hiphop se od toho amerického také významně liší. Starý kontinent postrádá hned několik vyloženě typických hiphopových prvků. V Evropě není tak početná černošská menšina, která by hiphop jak produkovala, tak následně poslouchala, a tak platila umělce. V Evropě také nemáme uzavřené sociálně slabší komunity, které by měly potřebu se takto projevovat. Všude samozřejmě najdeme rasové menšiny, ale v Evropě nikdy nejsou v podobných sociálních a společenských podmínkách jako černoši v amerických velkoměstech.
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černé menšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se velice liší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionem obyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony, je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem, protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jisté pokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás, jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým East Coastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známá spíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodní DJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune s ruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, Roots Manuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopu amerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chleba tak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti v undergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scéna středoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významněji vyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahem potlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníky hiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupina Manželé se skladbou Jižák. Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalované vagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamněji působící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko v undergroundu.
Asi se právem ptáte, jak se mohl tento článek vůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scéna stále vyvíjí a vlivy moderní a elektronické hudby zasahují i do konzervativních klasických stylů, rozhodli jsme se zařadit i články, zabývající se jinou než výhradně instrumentální tvorbou. V této části bychom chtěli pravidelně přinášet informace o alternativních a moderních hudebních stylech. V příštím čísle budeme navazovat českou a středoevropskou hiphopovou scénou a článek doplní rozhovor s jednou ze současných nejlepších polských hiphopových skupin, WWO (We Wľasnej Osobie).

Dějiny
Jamajský DJ Kool Herc se v roce 1967 přestěhoval z Jamajky do New Yorku. Přinesl sebou jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako "toasting", který lze charakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae. Používal dva gramofony, na kterých střídal dvě různé nahrávky, a vytvářel tak naprosto unikátní mix. V průběhu svého hraní vykřikoval hesla jako "Throw your hands in the air, and wave´em like ya just don´t care!", dnes pojmenovaná jako rap, dříve označována jako MCing (zkratka Master of Ceremonies, nebo také Microphone Checker). Později se věnoval jen DJingu a zpěv přenechal svým dvěma kolegům. Tak vypadala první hiphopová skupina - Kool Herc and the Herculords.
DJ, který roku 1970 objevil scratching, se jmenoval Grand Wizard Theodore. Jak to již u objevů bývá, stalo se to naprostou náhodou. Theodore jednou při tréninku s gramofony pustil doma hudbu moc nahlas. Slyšel křik své matky, podržel ruku na točícím se gramofonu s deskou, aby ji zastavil a slyšel, co po něm chce. S takto vylouděným zvukem potom dál experimentoval. Později dostal ocenění od International Turntable Foundation za vynález "scratche".
Jedna z prvních hiphopových skladeb byla zároveň deskou, které se prodalo celosvětově přes 2 miliony kopií. Jednalo se o Rappers Delightod skupiny Sugar Hill Gang.
První vyloženě komerční skupinou se stali Run D. M. C., jejichž image zlatými řetězy ověšených a značkově oblečených "niggaz" se stala vzorem pro budoucí komerční hiphopové interprety. Byla to první skupina sponzorovaná firmou oděvního průmyslu. Sponzoring v řádu šesti cifer amerických dolarů jim nabídl Adidas.
Roku 1986 vydala Run D. M. C debut Raising Hell, který si zakoupilo přes 3 miliony Američanů, a byla první skupinou slučující rap s rockem ve skladbě Aerosmith Walk This Way.
Nejúspěšnějším hiphopovým singlem vůbec se stalo Killing Me Softly od Fugees, kterého se prodalo jen v USA přes 9 milionů kopií.

Hip-Hop

hip hop
Česká hip hopová scéna

Česká hiphopová scéna začala vznikat na začátku 90. let, okolo roku 1993 se datují první pokusy skupin jako PSH (Peneři Strýčka Homeboye) a WWW, které tu natočily několik demokazet, které rozpůjčovali mezi své kamarády, a tím to začalo. Mladí lidé začali jezdit pryč, do Německa, hlavně do Berlína, kde je totálně ohromil fenomén grafitti. V tu dobu byl Berlín nejpomalovanějšíé město na světě, pomalovanější než New York. A proto i kořeny českého hip hopu jsou v tom grafitti, protože tenkrát to tady tím malováním začalo. Ty první skupiny, to byly skupiny lidí, kteří zároveň hráli a zároveň malovali. Důležitý moment byl v roce 1996, kdy tehdejší label Polygram upsal skupinu Chaozz a udělal tak vlastně první velký boom českého hip hopu. Najednou se jakoby Češi dozvěděli, co to je hip hop, protože jim to zprostředkovala česká kapela. Spousta teenagerů, kteří by jinak poslouchali třeba disco, se najednou našla v tom hip hopu a od té doby to z tohohle pohledu jde jenom nahoru...

Historie Hip Hopu



Hip Hop je styl populární hudby. Je tvořen ze dvou hlavních elementů: Rapování (také známé jako MC-ing) a Dj-ing , ale také s breakdancem a graffiti. Toto jsou 4 hlavní součásti hip hopu a kultury pohybu, které začali na počátku 70. let v New Yorku Afroameričané a Latinoameričané. Termín "Rap" je mnohdy brán jako synonymum ke slovu hip hop, ale je také používán jako odvolání se na praxi, která je jediná a nejdůležitější součást hip hopu.

Nejvíce typické pro hip hopovou hudbu je, že se skládá z jednoho nebo více rapperů, kteří zpívají své položivotopisné historky. Tyto písně jsou v intenzivní, rytmické a lyrické formě a hojně používají technik jako asonance, aliterace a rým. Společně s rappery a Djem, nebo s živou hudbou hraje také beat. Beat je často převzatý z jiné písně, obvykle z Rocku, Funku, nebo Soulu, ale někdy bývá i nasemplovaný. Další zvuky jsou často samplované, syntetické nebo předzpívané.

Hip hop se zrodil v New Yorku, když Djové začali z funkových a diskotékových písní izolovat bicí. Role "Emcee" (MC) se zrodila po spojení DJe a hudby, kde MCs začali mluvit mezi písněmi. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se tato jejich činnost stala více stylizovaná a začala být známá jako rapování. V roce 1970 se hip hop stal oficiálním hudebním stylem a téměř okamžitě se stal hlavním hudebním proudem Ameriky. V tu dobu také začalo jeho šíření po celém světě. V 90tých letech se jedna forma hip hopu začala nazývat "Gangsta Rap" a stala se hlavní částí americké hudby. Proti Gangsta Rapu se vedli různé polemiky a některými lidmi byl dokonce zatracován, protože jeho texty byly chápany jako propagující násilí, promiskuitu, drogy a odpor k ženám. Nicméně po roce 2000 byl již hip hop rozšířený po celém světě a obsazoval všechny první místa ve všech chártech.

První hip hopový záznam je obecně uznávaný pro člena skupiny Fetback Band "King Tima III" z roku 1979, následovaný rappery z Sugarhill Gangu.

Kořeny Hip hopu

Kořeny hip hopu jsou v západoafrické a afroamerické hudbě. Jen tak pro zajímavost, např. The Griots of West Africa jsou skupina neustále cestujících zpěváků a básníků, jejichž hudební styl hodně připomíná hip hop. U odhalování kořenů hip hopu (rapu) se také musím zmínit o The Last Poets a Jalal Mansur Nuriddinovi, kteří svým jazzem a básnicky (mluvili) komentovali události kultury 60tých let. Pravý hip hop vznikl v 70tých letech, když se staly oblíbené tzv. "block parties" (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé a spolu se baví, poslouchají hudbu a tancují) po celém New Yorku, ale nejvíce v Bronxu. Párty byly často doprovázené hudbou, nejčastěji funkem a soulem. První Djové na block parties začali izolovat bící z různých písní a vkládat je do svých písní, tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě tito přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to pak postaral kmotr hip hopu DJ Kool Herc. Hudební styl DUB naopak vznikl na Jamajce tím, že američtí námořníci poslouchali R&B, které mohli slyšet jamajčané i z jejich rádií.

DJ Kool Herc

DJ Kool Herc byl na začátku 70tých let jeden z nepopulárnějších Djů v New Yorku. Rychle přešel z používání reggae nahrávek na funk, rock a později na disko. Protože vytažené bicí z nějaké písně byly moc krátké, začal Herc ale i další Djové používat pro jejich prodloužení audio mixer a dva rekordéry. Z mixovací a scratchovací techniky se nakonec vyvinuly breaky (stejná technika pak přispěla k popularizaci remixů). Stejně jako v DUBu, umělci mluvili zatímco hrála hudba a byly nazýváni MCs. Herc se soustředil v první řadě na DJing a začal spolupracovat se dvěma MCs. Coke La Rock a Clark Kent. Tím vznikla první emcee crew "Kool Herc & The Herculoids".

Původně tito první rappeři v písních představovali sebe a jiné přátele v publiku (známé hulákání do hip hopových nahrávek). Tito umělci hráli většinou několik hodin a improvizaci neustale střídal základní čtyřdobý beat s jednoduchými pěveckými vstupy, kterými MCs sdělovali svoje myšlenky (např. "One, two, three, y´all, to the beat, y´all"). Když se později MC vypracoval k lepším výkonům, začal do hudby zařazovat krátké rýmy, často se sexuálním námětem, nebo tématem týkajícím se jeho stolice :o). To vše, aby se publikum bavilo a strhl tím na sebe pozornost. Rappeři začlenili do hudby podobně rytmické texty jako afroamerická kultura. Když se Kool Herc & the Herculoids dočkali v New Yorku první významnější slávy, pomohli pak hodně dalším emcee teamům aby se také proslavily. Často totiž probíhali spolupráce mezi bývalými členy gangu jako s Afrika Bambaataa-ovým Universal Zulu Nation (nyní je to velká mezinárodní organizace).

Na začátku 70tých let se také zrodil breakdance. Vznikl během "block parties" a jak b-boys, tak i b-girls před publikem tančili své úžasné kreace. Tento styl byl poprvé zdokumentován v Beat Street, aby se s ním seznámil celý svět.

Hip Hop

Historie Hip hopu 1994 n.l. Hip Hopovej pravěk …"Scéna" kolem mě, byla součástí reality, ve který ´sem se pohyboval každej den, ale ale já (nevim, jak ostatní) měl, tak trochu jinej svět. 1996 - Pořád Hip Hopovej pravěk, jestli se někde objevil 1. chróm, tak jsem kolem něj prošel bez povšimnutí a přemejšlel jsem, jestli si mám koupit kolečkový brusle, nebo prkno. 1998 - Obzor se mi rozšířil za hranice Chaozzu a dokonce ´sem si uvědomil, že důvod, proč nevidím z vokýnka na východočeskou krajinu.Hip hop se ješte málo vyvinul. 1999 - Zjištění existence PC…první parodie na instrument, první "koncert" ( 20 lidí, většinou známí…všichni na kaši ), vyšuměný instrumenty z tejpu, mikrofónek připojenej náladovým kabelem na věž, ve který fungoval jen zesilovač připojenej na vysoce výkonný chrchlátka… 1. Hip Hop v U nás v Česku. 2000 - Kultura kolem se rozmáhá a hip hop v Čechách nasazuje opět vyšší laťku, na kterou se snažíme alespoň dosáhnout, když už ji nedokážem přeskočit… Kluci z Wirusu se konečně zmohli na PC zařízení, tvorba instrumentů pokračovala a dokonce sme zjistili, že zvuk lze zaznamenávat i na CD… 3 Céda instrumentek (to třetí se pro změnu ztratilo,to nevím co se ztratilo. 2001 - Česká scéna okolo ožila a nelze si nevšimnout, kromě velkoměst, i východočeskýho repertoáru. Vznikaj stále nový kapelky. 2003 - O dema je stále zájem, chystáme Noční Provoz číslo 2 a návštěvnost stránek stoupla asi na +/- 50 návštěv za den.. Zároveň se zlepšují zkušenosti s ozvučením demotreků, tak by další demopecky měly znít zas o trochu líp... Konečně se povedlo zprovoznit stahování MP3ojek... Noční provoz 2 proběhl opět úspěšně. Vznikla nová záležitost - "Není pravda, co se říká", kterou máte k dispozici v mp3 sekci. Současnost - Nová (stávající) verze stránek. Videoklip z akcí "NP". Demo kompletně v mp3 na stažení a to i včetně "Dne, co stojí za to". Noční provoz info web a hlavně Spuštění turtablism webu babyskillz mělo kladný ohlas. Klasicky se "pracuje" na nový věci a to hned na dvou. Noční provoz 5 proběhl bez problémů a všichni byli s akcí spokojeni... Bohužel nastal problém se stahováním mp3 a videa a muselo být dočasně omezeno. Problém vyřešen, nový NP video, zároveň se vrháme do dalšího treku. Začíná se připravovat materiál na asfalt. Chystá se NP6! Lze jen těžko rozhodout, která deska byla první. Ačkoliv jsme si v první kapitole drum and bass tak nádherně definovali, je značně obtížné vysledovat, na kterém tracku se pozdější breakbeatová formule objevila nejdřív a kdo od koho opisoval. Je to proto, že dnb se vynořil z neskutečného chaosu experimentů, které zavládly na Londýnské taneční scéně na přelomu 90. let. Ocitáme se v Anglii v době raveové horečky, nějaký čas vládne acid house, v módě jsou masivní parties se spoustou drog a otupující repetitivní hudbou.

kemp

Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics       Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics
 
Hip-Hop je styl popularnej hudby. Je tvoreny zo styroch hlavnych elementov: Rap (tiez znamy ako MC-ing), DJ-ing, ale tiez break dance a graffiti. Toto su 4 hlavne sucasti Hip-Hopu a kultury pohybu, ktore zacali na pociatku 70. rokov v New Yorku afroamericania a latinoamericania. Termin rap je casto brany ako synonymum ku skolvu Hip-Hop, ale to vobec nieje to iste! Najviac typicke pre Hip-Hop je, ze sa sklada z jedneho alebo viacej rapperov, ktori rapuju svoje skutocne spovede. Tieto beaty su v intenzivnej, rytmickej a lyryckej forme, ktore doplnaju rymi. Spolocne sa rappermy a DJ-om,alebo zivou hudbou hra tiez beat. Beat je casto prevzaty z inej piesne, obvykle z Rocku, Funku alebo Soulu, ale dost casto je aj nasamplovany. Hip-Hop sa zrodil v New Yorku, ked DJs zacali z funkovych a diskotekovych pesniciek preberat bicie. Uloha MC vznikla po spsojeni DJa a hudby, kde MC zacali hovorit do beatov. V roku 1970 sa Hip-Hop stal oficialnym hudobnym stylom a takmer okamzite sa stal hlavnym hudobnym prudom Ameriky. V 90-tych rokoch sa jedna forma Hip-Hopu zacala nazyvat Gangsta Rap a stala sa hlavnou castou americkej hudby. Proti Gangsta Rapu sa bojovalo, pretoze jeho texty boli chapane ako propagujuce nasilie,drogy, odpor k zenam a ine. Po roku 2000 bol uz Hip-Hop rozsireny po celom svete a obsadzoval prve miesta vo vsetkych chartoch. Prvy Hip-Hopovy zaznam je obecne uznavany pre clena skupiny Fetback Band King Tima 3 z roku 1979, nasledovany rapermi zo Sugarhill Gangu. Korene Hip-Hopu su v zapadoafrickej a afroamerickej hudbe. Cize vieme si predstavit ako vyzera Hip-Hop tanec. Na zaciatku 70-tych rokov sa tiez zrodil break dance. Vznikol behom block parties a ako b-boys, takaj b-girls pred publikom tancovali svoje uzasne kreacie. Tento styl bol prvy rat zdokumentovany v Beat Street, aby sa s nim zoznamil cely svet. Cize si to zhrnme. Hip-Hop je znamy styl a este znamejsi je Hip-Hop tanec. V dance je dolezite vycitit hudbu, dobre pohyby, a hlavne tie pohyby podobne tym latinoamerickym tancom. Cize zvodne a take da sa povedat ladne,alebo nejako tak. Pozor pohyby,nieze ze na hip hop music zacnete tancovat salus. :)

Hip Hop

CHARAKTERISTIKA

Tanec vyznačující se originalitou a schopností improvizace. Neexistují zde žádné předepsané prvky či vazby. Každý může tančit Hip Hop tak, jak to sám cítí. Podporuje tak individualitu, kreativitu a možnost sebevyjádření. Jako tanec skupinový pomáhá mladým lidem v nesnadném věku zapojit se do společnosti nikoliv jako jeden s mnoha, ale ve skupině výrazných individualit schopných a ochotných vzájemného vnímání a spolupráce. Tanec je navíc vhodným způsobem ventilování napětí a agresivity, které jsou typické pro věk, jenž je spojen novým nelehkým chápáním a přijímáním sebe sama. Je tudíž i vhodnou prevencí proti zařazení mladých do rizikových skupin.


Hip hop v Číně

Americký uliční tanec jménem Hip-Hop se od 80. letech minulého století šíří Čínou. Teď se už stal doslova módním sportem v Pekingu. Nedávno tu proběhla i první soutěž Hip-Hop. Uliční tanec je lidovým tancem a částí kultury amerických černochů. V důsledku toho, že vznikl na ulici, se tento tanec jmenoval původně pouliční tanec. V 80.letech minulého století se americký film "Break Dance" promítal v Číně a mnoho mladých lidí se stalo fanoušky tohoto tance. Od poloviny 90. let minulého století moderní Hip-Hop už byl vítaným populárním sportem. Mladí lidé pomocí něho ukazují životní energii, elán a svůj charakter.

V Pekingu na některých náměstích a rušných ulicích můžete často vidět fanoušky Hip-Hop. Ještě vzniklo dokonce i několik zvlaštních barů. Fanoušci Hip-Hop si postupně vytvořily společné myšlení a způsoby činnosti. Bez ohledu na státní příslušnost, pohlaví a věk se v hudbě a tanci všichni stali přáteli. Když založí tito lidé třeba svůj taneční soubor, rádi mu vyberou nějaké zvláštní jméno, např. Ghost for every, The soul, apod., aby tak projevili svůj charakter a emoce. Pekingský soubor Hip-Hop s názvem C.K sestavá ze studentů Pekingské pedagogické univerzity, Peingské dopravní univerzity, Lidové univerzity atd. Jeden z členů , Li Chang, řekl, že protože kolem 30. členů souboru jsou lidé z Číny a Korejské republiky, tak si dali jméno C. K, což znamená China a Korea.

Čím dál tím více kulturních a obchodních organizací zve soubory Hip-Hop na představení a propagační vystoupení. Mnoho fitness center dnes nabízí kursy Hip-Hop. Některé umělecké školy už otevřely obory tance Hip-Hop. V této soutěži Pekingský moderní hudební institut dostal několik cen a učitelka tohoto institutu, Wu Lingling, získala titul šampiónky v ženském sólovém tanci. Řekla, že jejich institut oficialně otevřel obor Hip-Hop a pozval známé korejské učitele. Je absolventkou tohoto oboru a absolventi si ještě můžou vybrat zaměstnání herce, tanečního návrháře, atd.

Studenti na základních školách a na gymnáziích také mají Hip-Hop rádi. V této soutěži se objevilo už mnoho jedenáctiletých a dvanactiletých závodníků. Nejpřekvapuje ani soubor, který se sestavá ze starých mužů a žen s průměrným věkem více než 60 let. Takový soubor nečekaně získal třetí místo v soutěži kolektivní tanci. Těmto starším lidem Hip-Hop přinese veselou náladu a mladý pocit.

Co to je hip hop

Ukázkově postmoderní kultura černošské a hispánské městské mládeže. Vznikla v 70. letech v New Yorku. V základu se skládá ze čtyř elementů - graffiti, breakdance, dýdžejingu a rapu (pro rap se často úžeji používá právě výraz hip hop). Rap začal jako improvizovaná pouliční poezie rytmicky recitovaná do koláže cizích nahrávek diska, funku, soulu a r'n'b, ale i rocku, inovativně spojovaných na místě z gramodesek dýdžejem. Technická nenáročnost, zábavnost i provokativnost, vzestup etnických menšin v USA a autenticita vyjádření jejich situace vedly ke globálnímu rozšíření hip hopu, vlivu na dominantní západní kulturu a rozlišení do mnoha podžánrů.

Cílem cenzorů je násilný, sexuální, mizogynní, homofonní a drogami nabitý gangsta rap; méně klišovitou tradici udržují alternativy zdůrazňující původní sociální a politické uvědomění a distanc od materialismu, šovinismu či rasismu. S hudbou se rozšířil i jako životní a módní styl (zejména volné oblečení odvozené z basketbalu a baseballu).

(nan)

Historie

Hiphopová kultura vznikla na počátku 70. let 20. století v USA v černošských ghetech jako spojení jamajských a amerických vlivů. První zmínky o hiphopové kultuře pochází z Bronxu, v New Yorku. Další důležitou základnou bylo Los Angeles. Rozvíjel se zde směr, který oslovil mnoho mladých lidí, zejména černých lidí, byl breakbeat. Tento styl hudby využívá tzv. zlomové okamžiky (proto break). Zakladatelem tohoto směru byl jamajský DJ Kool Herc, který se v roce 1967 přestěhoval z Jamajky do New Yorku. Přinesl sebou jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako toasting, který lze charakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae.

Mezi první z hiphopových skladeb řadíme Rappers Delightod od dnes již zaniklé skupiny Sugar Hill Gang. Skladba šla tak na odbyt, že výsledná cifra se zastavila na čísle 2 miliony. Komerce nenechala dlouho na sebe čekat a dostavili se dnes opět neúčinkující, ale dříve zbožňovaní Run D.M.C. Run D.M.C. se proslavili nejen svoji hudbou, ale jejich oblečení od dříve jen sportovní značky Adidas v kombinaci se zlatými řetězy a jinými módními doplňky stanovilo styl pro následné hiphopové generace a zavdalo vzor oděvním firmám, které se bleskurychle této vlny chytly a svezly se na vlně hiphopu. Prodejností předčili i Sugar Hill Gang, neboť jejich alb bylo prodáno na 3 miliony kusů.

Tento směr začal prostupovat mnoha pouličními gangy, které mezi sebou vedli bitvy o svá postavení. Časem přešel jejich boj na parket, kdo ovládne parketu, zvítězí. Díky rivalitě těchto gangů vychází většina tanečních prvků z bojových umění a technik. Někdy se stávalo, že takový souboj (battle) se zvrhl ve skutečný boj. Proto získávala hiphopová kultura nevalnou pověst. V dnešní době u nás existuje mnoho tanečních skupin zabývajících se touto taneční kulturou.

 

pro milovníky Hip Hopu

PRO MILOVNÍKY HIP-HOPU

HIP - HOP

V 70.letech se v New Yorském ghettuzačaly vytvářet první hip-hopové skladby,které tvořily především tamější gangy.V tu chvíli se na scéně objevili Djové GRANDMASTER FLASH A AFRICA BAMBAATAA, kteří se postarali o to, že hip-hop je dnes v USA 2. nejprodávanější hudební směr.

Do té chvíle byl hip-hop tvořený gangstery svým způsobem nedokonalý a právě tito 2 výše zmínění pánové dali onomu hudebnímu žánru "šťávu".

Postupem času se tímto hudebním stylem nechali zlákat milióny lidí po celém světě a hip-hop přestal být pouze hudebním stylem, ale stal se také stylem životním. Image hip-hopových veličin jako byl KRS1 zachvátila celý svět.Právě KRS1 původně bezdomovec, který stříkal grafitty. Až jednou se začal živit pouličním zpěvem hip-hopu. Tímto způsobem si vydělal a začal zpívat po clubech za daleko větší peníze. Roku 1987 vydal spolu se svým kamarádem Scottem Larockem desku s názvem CRINAL MINDED. Texty k písním na tomto albu byly prozatím nejtvrdším svědectvím o životě černochů v Americe. Za pravdu se odjakživa bilo, bije a bít se bude, a proto krátce po vydání desky byl Scott zastřelen.

Stále více mladých černochů se snažilo vyrovnat svým předchůdcům co se hudby týče a stali se také slavnými. Zmíním například RUN D. M. C., De La Soul, Naughty by Nature, Tag Team,….
Hip-hop ale není jen otázkou módního stylu. Například skupina PUBLIC ENEMY ve svých textech klade důraz na rovnoprávnost černochů a bělochů a povzbuzuje černou komunitu.

Koncem 80. let nastal v tomto hudebním směru převrat. Běloši se začali pokoušet tvořit 1. hip-hopové skladby. Mnozí z nich neuspěli, jiní však ano a stali se hvězdami. Například: Hose of Pain, hispánští Cypress Hill, nebo popovější Vanila Ice.
Nyní však stále více hudebníků používá hip-hop jako stroj na vydělávání závratných sum peněz. Například SAEN COMBS známý spíše pod svým pseudonimem PUFF DIDDY, který se prosadil mezi širší veřejností písničkou I`ll be missing you, kterou převzal od svého "kolegy" Stinga a napsal k ní nový text věnovaný svému příteli, také raperovi, NOTORIUSOVI B. I. G., terý byl zastřelen.

V dnešní době se hip-hop hodně změnil a podléhá komerci stejně jako každý hudební směr.

A proto nezbývá skalním fanouškům nic jiného než poslouchat nové začínající kapely, kterým ještě peníze nestoupli do hlavy, a nebo starší "kousky".

Na závěr musím konstatovat, že hip-hop byl je a bude doménou černých hudebníků.



DALŠÍ HIP-HOP KEMP

Termín konání jubilejního Hip Hop Kempu 2006 připadá stejně jako loni na třetí srpnový víkend, tj. 18. - 20.8.2006.Místo zůstává nezměněno: areál Letiště v Hradci Králové. Na jaře se bude prostor ještě upravovat a jelikož se zde bude festival konat již podruhé, bude odstraněno maximální množství nedostatků, které při loňské "premiéře" na letišti vznikaly.

Jak by jste nám Hip Hop jako tanec popsal?

     To je strašně složitý. Hip Hop není jenom tanec, Hip Hop je celý životní styl a je to super v tom, že má strašně moc technik. Nejde tancovat Hip Hop jen s jednou technikou. Je tady i Free style, takže člověk může prezentovat a vyjadřovat sám sebe.

 

Jaký je vhodný oděv pro Hip Hop?

     Nejlepší je na Hip Hop volný oblečení, protože vlastně vznikl v Americe a ty lidi, když tančili Hip Hop, tak jím i žili, kreslili grafity, a je jasný, že pak utíkali před policajtama. Nosili tedy volný oblečení, protože v jednom utíkali před policií, hráli street ball a ještě tancovali Hip Hop.

 

Komu je Hip Hop určen?

     Hip Hop je určen prakticky všem, není to nijak omezený, každej může tancovat. Pravidelně to oslovuje mladší generaci.

 

Hip Hop má své kořeny v New Yorku, byl jste se tam už někdy podívat?

     Nebyl, chystám se tam.

 

Jak jste se dostal k tanci?

     Začal jsem tancovat, protože se mi líbili holky.

 

Jak jste se ocitl u Hip Hopu?

     Moje přítelkyně tancovala Latinu, pak ztratila partnera a tak začala tančit street dance, řekl jsem si, že to zkusím taky a už jsem u toho zůstal.

 

Co pro vás znamená tanec?

     Tanec pro mě znamená úplně všechno. Kdybych neměl tanec, tak bych se doma nudil a tím, že mám tanec, tak se můžu rozvíjet a vymýšlet si spoustu novejch věcí a prostě znamená to pro mě život.

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek